Realizacja projektu informatycznego

Wykład

Motto przedmiotu: „Wszystkie metodyki są dobre, lecz do różnych projektów”

Motywacje:

  • Realizując projekt powinniśmy dobierać środki do celu
  • Metodyki pozwalają uporządkować (nie skomplikować!) projekt
  • Nie ma najlepszej metodyki do wszystkiego – projekt to twórczość
  • Żadna metodyka nie jest „srebrnym pociskiem” gwarantującym sukces

Cele przedmiotu:

  • Zapoznanie się z wybranymi metodykami wytwarzania oprogramowania
  • Zrozumienie silnych i słabych stron poszczególnych metodyk
  • Nabycie umiejętności doboru metodyki i jej adaptacji do potrzeb projektu

Zakres przedmiotu:

  • Przegląd metodyk wytwarzania oprogramowania, przykłady projektów
  • Metodyki zwinne: Scrum, XP
  • Metodyki pełne: RUP
  • Dobór metodyki, równowaga zwinności i dyscypliny, łączenie praktyk
  • Praktyka w firmach programistycznych

Materiały wykładowe dostępne są w serwisie Moodle PG enauczanie.pg.gda.pl na stronie przedmiotu.
Klucz dostępowy zostanie wydany na pierwszych zajęciach projektu.
 

Główne zasady organizacji przedmiotu:

  • Celem przedmiotu jest poznanie głównych współczesnych metodyk wytwarzania oprogramowania i nabycie umiejętności realizacji projektu zgodnie z pasującą, odpowiednio zaadaptowaną metodyką.
  • Na wykładzie w omówieniu slajdów przekazywane są zasady, reguły, przyczyny, skutki, cele, związki pozwalające zrozumieć istotę zagadnień, co jest celem przedmiotu i co podlega weryfikacji w egzaminie.
  • Slajdy to tylko materiał pomocniczy zawierający suche informacje. Samo ich przeczytanie i zapamiętanie nie dostarczy wymaganej wiedzy.
  • Proszę korzystać z aktualnych materiałów pomocniczych (slajdów) - będą zmiany względem poprzednich lat.
  • Obecność na wykładach jest obowiązkowa, choć nie musi być sprawdzana.
  • Każdy student ma prawo do tylko dwóch terminów egzaminu. Niezdanie w obu terminach powoduje opóźnienie dyplomu inżynierskiego. Proszę wziąć to pod uwagę na początku semestru i po pierwszym niezdanym egzaminie.
  • Zapraszam na konsultacje najpóźniej po pierwszym niezdanym egzaminie. 

Osoby, którym ten przedmiot się spodoba, zachęcamy do wyboru profilu Bazy danych, a potem specjalności Inżynieria systemów informacyjnych.

Projekt

Organizacja projektu:

  • Rozpoczęcie projektu po pierwszym wykładzie czyli 24.02.2017
  • Pierwsze zajęcia projektu są organizacyjne, na kolejnych 6 oceniane są kolejne zadania, niektóre mają formę warsztatową.
  • Zajęcia projektowe odbywają się w wymiarze 2 godziny co 2 tygodnie.
  • Projekt realizowany jest w zespołach 3-osobowych (oprócz zadania 4 i 6 gdzie tworzone są nowe zespoły).
  • Polega na wykonaniu sześciu zadań z obszaru organizacji i realizacji projektu dla wybranego wcześniej lub zadanego projektu informatycznego. Większość zadań realizowanych jest z użyciem dedykowanych narzędzi.
  • Wynikiem zadań 1, 2, 3 i 5 jest raport w edytorze tekstów przesłany do systemu Moodle przed zajęciami oraz prezentacja podczas zajęć prac wykonanych w narzędziu.
  • Omówienie wszystkich zadań i ich zaliczenie odbywa się na zajęciach - terminy dla poszczególnych zadań podano poniżej. Podczas zaliczenia zadania wymagana jest obecność całego zespołu.
  • Zadanie 4 i 6 realizowane jest w całości na zajęciach w formie warsztatowej. Nie ma z niego raportu.
  • Każde zadanie jest punktowane w skali od 0 do 10 punktów. Kara za spóźnienie wynosi 2 punkty za tydzień.
  • Do zaliczenia projektu nie jest wymagane zaliczenie każdego zadania, a jedynie osiągnięcie sumy 31 punktów (wliczając w to kary za spóźnienia).
  • Oddanie niesamodzielnej pracy (plagiat) skutkuje niezaliczeniem projektu.
  • Proszę korzystać z aktualnych instrukcji z systemu Moodle PG (platforma eNauczanie) - nastąpiły zmiany zadań i ich zakresu względem poprzednich lat!


Zadania projektu:

  1. Scrum: Organizacja i infrastruktura projektu
  2. Scrum: Backlog produktu
  3. Scrum: Backlog sprintu 1
  4. RUP: Wprowadzenie do metodyki - gra symulacyjna (warsztat)
  5. RUP: Ogólny plan projektu
  6. Dobór i adaptacja metodyki (warsztat)


Terminy zajęć projektu w r. ak. 2016/2017 (8 grup projektowych):

  • poniedziałek 9-11, sala NE 204 - 2 grupy projektowe (grupy dziekańskie 2A i 3A), prowadzi K. Łukasiewicz
  • środa 15-17, sala NE 204 - 1 grupa projektowa (grupy dziekańskie 8, 9 i wszystkie pozostałe), prowadzi K. Łukasiewicz
  • czwartek 9-11, sala NE 205 - 1 grupa projektowa (grupa dziekańska 7B), prowadzi K. Łukasiewicz
  • czwartek 11-13, sala NE 230 - 2 grupy projektowe (grupy dziekańskie 5B i 6B), prowadzi J. Miler
  • piątek 11-13, sala NE 104 - 2 grupy projektowe (grupy dziekańskie 1A i 4A), prowadzi K. Łukasiewicz
  • 1 grupa projektu w terminie zajęć środa 15-17 jest likwidowana


Harmonogram zajęć projektowych (dokładne daty zaliczania poszczególnych zadań przez poszczególne grupy):

Raporty z zadań 1, 2, 3 i 5 powinny być umieszczone w systemie eNauczanie dzień przed zajęciami (do końca dnia).

Zapisy na zajęcia:

  • Zapisy na dany termin odbywają się osobiście na pierwszych zajęciach
  • Można zapisywać się na dowolny termin, obowiązuje jednak limit 9 zespołów (27 osób) na termin oraz preferencje dla studentów mających przypisany dany termin w planie zajęć.

Instrukcje i materiały do projektu dostępne są w serwisie Moodle PG enauczanie.pg.gda.pl na stronie przedmiotu.
Klucz dostępowy zostanie wydany na pierwszych zajęciach projektu.