Społeczne i biznesowe aspekty informatyki

Liczba godzin:   16 godz. (6 godz. wykładów, 10 godz. warsztatów i ćwiczeń)

Celem przedmiotu jest rozwój umiejętności z obszaru zarządzania produktami IT: rozumienia potrzeb użytkowników, kreowania pomysłów na produkty, projektowania eksperymentów MVP oraz tworzenia modeli biznesowych i roadmapy produktów, a także poznanie zagadnień etyki zawodu informatyka, odpowiedzialności zawodowej oraz analizy wpływu technologii informacyjnej na interesariuszy.

Treść wykładów

- wprowadzenie do zarządzania produktami IT, cykl życia produktu, rola kierownika produktu, techniki i narzędzia w zarządzaniu produktami, wyzwania

- Product Discovery: mapa empatii i Value Proposition Canvas

- karta produktu i projektowanie eksperymentu MVP

- modele biznesowe produktów i usług, moment aha: elementy modelu biznesowego, przykłady modeli biznesowych, koncepcja i wykorzystanie momentu aha

- roadmapa rozwoju produktu IT, metryki mierzenia rozwoju produktu, jego użytkowania, sprzedaży i kosztów

- wpływ technologii informacyjnych na społeczeństwo: zjawiska społeczne w Internecie, cyfryzacja kultury, nadużycia i przestępstwa komputerowe, zagadnienia prywatności i bezpieczeństwa

- profesjonalizm w inżynierii oprogramowania, kodeks etyczny ACM/IEEE

- metoda SoDIS analizy wpływu systemu informatycznego na społeczeństwo

Treść ćwiczeń

- opis roli kierownika produktu i porównanie z innymi rolami w IT

- opracowanie mapy empatii oraz propozycji wartości biznesowej dla wybranego produktu IT

- opracowanie karty produktu i projekt eksperymentu MVP

- opracowanie modelu biznesowego wybranego produktu lub usługi

- opracowanie roadmapy rozwoju produktu wraz z metrykami mierzenia osiągania celów

- identyfikacja korzyści i zagrożeń społecznych związanych z technologiami informacyjnymi

- analiza wpływu wybranego systemu informatycznego na społeczeństwo metodą SoDIS

Narzędzia

Narzędzia papierowe: mapa empatii, Value Proposition Canvas, Business Model Canvas, karta produktu, karta eksperymentu MVP, szablon roadmapy produktu, kwestionariusz SoDIS