Tematy prac dyplomowych magisterskich
- Tematy prac dyplomowych magisterskich 2023
- Tematy prac dyplomowych magisterskich 2022
- Tematy prac dyplomowych magisterskich 2020
Tematy prac dyplomowych inżynierskich
Przykładowe pytania specjalnościowe (teleinformatyka) na egzaminy magisterskie (Informatyka, studia stacjonarne)
- Zasady komunikacji systemów sieciowych za pomocą gniazd.
- Wymień i scharakteryzuj architektury złożonych sieci bezprzewodowych WLAN.
- Przedstaw sposób funkcjonowania infrastruktury klucza publicznego (Public Key Infrastructure).
- Wyjaśnij pojęcia skalowania poziomego i pionowego oraz przedstaw ich zalety i wady.
- Scharakteryzuj rozwiązania Ethernetu operatorskiego (Carrier Ethernet).
- Okablowanie strukturalne – idea i standardy.
- Koncepcje zarządzania in-band i out-of-band oraz scenariusze ich zastosowania.
- Rola polityki bezpieczeństwa.
- Problemy osiągania wysokiej przepływności w gęstych sieciach bezprzewodowych.
- Wpływ samopodobieństwa ruchu sieciowego na parametry transferu danych.
- Pojęcie agenta racjonalnego w problemach decyzyjnych i grach występujących w systemach teleinformatycznych.
- Model gry niekooperatywnej, przykłady koncepcji rozwiązań i zastosowania w środowisku sieci komputerowych i systemów rozproszonych.
- Działanie systemu i usługi DNS.
- Metody zdalnego dostępu do sieci i zdalnej konfiguracji sprzętu.
- Metody konfiguracji urządzeń sieciowych.
- Porównanie warstwowych architektur sieciowych ISO/OSI i TCP/IP – wraz z krótką charakterystyką podstawowych protokołów.
Pytania na egzamin dyplomowy inżynierski - pytania kierunkowe
- Złożoność czasowa i pamięciowa algorytmów
- Podstawowe struktury danych i algorytmy do ich przetwarzania
- Nowoczesne platformy programowania obiektowego
- Porównanie sieci LAN i WAN
- Metody dostępu do medium transmisyjnego w lokalnych sieciach komputerowych
- Infrastruktura klucza publicznego - architektura i sposoby wykorzystania
- Paradygmaty programowania obiektowego
- Modele danych stosowane w systemach informacyjnych
- Charakterystyka systemów wbudowanych i kierunki ich rozwoju
- Znane cykle życia oprogramowania (modele wytwarzania oprogramowania)
- Zasady modelowania dla konstrukcji relacyjnych baz danych
- Opis wybranej metodyki wytwarzania oprogramowania
- Budowa systemów plików w systemach operacyjnych
- Modele barw w grafice komputerowej
- Poziomy testowania w cyklu życia oprogramowania
- Klasy języków programowania na wybranych przykładach
- Zasady budowy interfejsów użytkownika systemów informatycznych
- Techniki komunikacji międzyprocesowej
- Główne techniki zwiększania wydajności współczesnych procesorów
- Charakterystyka modeli przetwarzania w Internecie
Pytania na egzamin dyplomowy inżynierski - pytania profilowe
ALGORYTMY I MODELOWANIE SYSTEMÓW (KAMS)
- Metody konstrukcji algorytmów grafowych - dokładnych i przybliżonych
- Technologia Java Web Sart
- Cykl życia apletów w Javie
- Tryb matematyczny w TEX-u
- Mechanizm refleksji w językach obiektowych
- Problem sortowania ścian w grafice komputerowej
- Charakterystyka platformy .NET
- Mechanizmy obiektowe w języku Javascript
- Zarządzanie pamięcią na platformie .NET
- Mechanizmy realizacji wielozadaniowości na platformie .NET
TELEINFORMATYKA (KTI)
- Metody aktywnego zarządzania ruchem w sieciach IP.
- Funkcje protokołów transportowych w sieciach IP.
- Protokoły routingu wewnątrz- i międzydomenowego - charakterystyka i porównanie.
- Porównanie rozwiązań sieci ethernetowych na poziomie warstwy fizycznej i łącza danych.
- Porównanie rozwiązań protokołów warstwy sieciowej IPv4 i IPv6.
- Porównanie protokołów dostępu do medium transmisyjnego w lokalnych sieciach komputerowych.
- Realizacja podstawowych funkcji bezpieczeństwa dla płaszczyzny sygnalizacji i transmisji danych w usługach multimedialnych.
- Cechy charakterystyczne rozwiązań typu Time Series Database i ich zastosowania w systemach monitorowania sieci.
- Metody obsługi mobilności w sieciach IP; motywacja, przykłady, porównanie z mechanizmami przełączania w sieciach Wi-Fi.
- Architektury Modelu Odniesienia OSI oraz TCP/IP; podobieństwa i różnice.
SYSTEMY GEOINFORMATYCZNE (KSG)
- Omówienie znanych technologii bezprzewodowych w systemach mobilnych i porównanie ich właściwości
- Klasyfikacja urządzeń mobilnych
- Bezpieczeństwo połączeń w sieci GSM
- Architektura i własności sieci Bluetooth
- Systemy baz danych dla systemów mobilnych
- Porównanie trzech znanych platform mobilnych
- Charakterystyka języka opisu sceny X3D
- Najważniejsze cechy OpenGL ES w wersji 2.0
- Omówienie przynajmniej trzech technologii optymalizacji wyświetlania grafiki trójwymiarowej
- Charakterystyka dwóch najważniejszych technik generowania grafiki trójwymiarowej: raytracing i rasteryzacji
INŻYNIERIA OPROGRAMOWANIA (KIO)
- Omówienie głównych zadań administratora baz danych
- Architektura i struktury składowania w systemach zarządzania bazami danych
- Metody zapewniania bezpieczeństwa w systemach zarządzania bazami danych
- Mechanizmy zapewniania niezawodności w systemach zarządzania bazami danych
- Sposoby zapewniania wydajności i strojenia w systemach zarządzania bazami danych
- Rola projektowania systemowego w procesie wytwarzania oprogramowania i czynności wykonywane w jego ramach
- Rola projektowania szczegółowego w procesie wytwarzania oprogramowania i czynności wykonywane w jego ramach
- Porównanie założeń modeli relacyjnego i obiektowego oraz sposoby odwzorowywania jednego modelu w drugi
- Pojęcie wzorca projektowego oraz jego rola w procesie projektowania
- Problem niezgodności impedancji w dostępie do danych oraz sposoby jego rozwiązania – na przykładzie architektury trójwarstwowej
INŻYNIERIA WIEDZY (KIW)
- Formaty reprezentacji dokumentów cyfrowych
- Metody zarządzania obiegiem dokumentów elektronicznych
- Komponenty silników gier wideo
- Elementy, cechy i rodzaje gier wideo
- Problemy i metody przetwarzania zdjęć cyfrowych
- Rodzaje i zastosowania filtrów cyfrowych dla obrazów graficznych
- Metody poprawy jakości obrazów
- Problemy interakcji w grach czasu rzeczywistego
- Porównanie metod animacji na wybranych przykładach
- Zasady realistycznej animacji
ARCHITEKTURA SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH (KASK)
- Modele komunikacji pomiędzy elementami aplikacji rozproszonej (send-receive, invoke-return, messaging, stream, synchronous/asynchronous)
- Korzyści stosowania i kategorie wzorców projektowych
- Architektura wielowarstwowa a wielopienna w aplikacjach internetowych
- Tendencje rozwoju systemów i aplikacji internetowych
- Zasady wytwarzania i integracji usług webowych (UDDI, WSDL, SOAP)
- Zasady współpracy aplikacji rozproszonych z bazami danych
- Funkcje i budowa serwera aplikacji
- Rola i zadania komponentów encyjnych
- Sposoby prezentacji danych w aplikacjach webowych
- Porównanie standardowych platform programowania w Internecie