Wykład
Przedmiot "Inżynieria Oprogramowania" jest ukierunkowany na przybliżenie zagadnień związanych z wytwarzaniem oprogramowania w warunkach przemysłowych: złożone systemy, przeznaczone dla rzeczywistego klienta, związane z określoną potrzebą biznesową i gwarancjami jakości, wytwarzane przez duże zespoły deweloperów.
W ramach wykładu omawiane są następujące zagadnienia:
- Specyfika oprogramowania i problemy przedsięwzięć informatycznych
- Obszary działania inżynierii oprogramowania
- Modelowanie w języku Unified Modeling Language (UML)
- Analiza systemowa, inżynieria wymagań
- Projektowanie systemu: projekt wysokiego poziomu (architektura) i projekt szczegółowy
- Projektowanie interfejsu użytkownika
- Wielokrotne wykorzystanie oprogramowania, wzorce projektowe
- Testowanie
- Wdrażanie i utrzymanie oprogramowania
- Zarządzanie konfiguracją
- Modele wytwarzania oprogramowania
- Zarys problematyki zarządzania projektem informatycznym
- Metodyki wytwórcze i zarządcze
- Narzędzia CASE
Przedmiot stanowi podstawę zagadnień rozwijanych na specjalności Inżynieria Systemów Informacyjnych.
Laboratorium
Laboratorium koncentruje się na praktycznej nauce zagadnień analizy i projektowania systemów. W ramach kolejnych zadań tworzone są dokumenty i modele opisujące wymagania na system i projekt systemu. W zajęciach laboratoryjnych wykorzystywana jest notacja Unified Modeling Language oraz narzędzie Enterprise Architect udostępnione przez producenta (Sparx Systems) w ramach licencji akademickiej.
Zadania laboratoryjne:
- Wizja Systemu (opis organizacji klienta oraz podstawowych wymagań na system)
- Model przypadków użycia (perspektywa funkcjonalna)
- Model klas (perspektywa statyczna)
- Model dynamiczny (perspektywa dynamiczna)
- Elementy projektowania (wybrane zagadnienia projektowe dot. m.in. architektury, bazy danych, interfejsu użytkownika)
Więcej materiałów na stronie kursu w portalu eNauczanie.pg.edu.pl. Klucz do kursu zostanie przydzielony na pierwszych zajęciach laboratorium.