Bezpieczeństwo systemów

Celem przedmiotu jest rozwinięcie zrozumienia roli i zakresu wymagań i związanych z nimi gwarancji dotyczących systemów uwarunkowanych bezpieczeństwem,  pozyskanie wiedzy na temat podstawowych metod i technik projektowania i analizy takich systemów oraz praktykowanie technik analizy ryzyka dotyczącego wybranego systemu związanego z bezpieczeństwem.

Wiedza i umiejętności zdobyte w tym przedmiocie stanowią podstawę pracy analitycznej nad zastosowaniami systemów informatycznych w środowiskach docelowych o znacznym poziomie zagrożeń bezpieczeństwa.

Wykład

Zakres poruszanych zagadnień obejmuje:

  • Pojęcie systemu uwarunkowanego bezpieczeństwem; przykłady
  • Zasady projektowania;
  • Nadmiarowość i jej wpływ na niezawodność i bezpieczeństwo;
  • Zasada różnorodności, jej zastosowanie do oprogramowania i wpływ na niezawodność i bezpieczeństwo;
  • Analiza ryzyka i macierz ryzyka;
  • Standard IEC 61508 i zasada ALARP;
  • Koncepcja poziomów nienaruszalności bezpieczeństwa (Safety Integrity Level - SIL);
  • Rola błędu człowieka;
  • Dowody wiarygodności i bezpieczeństwa: cele, zakres, narzędzia wspomagające;
  • Cykl życia bezpieczeństwa;
  • Metody identyfikacji hazardów; PHA, HAZOP;
  • Metody analizy hazardów; FTA, ETA, FMEA, FMECA, CCA.

Osoby zainteresowane tematyką przedmiotu zachęcamy do wyboru specjalności Inżynieria Systemów Informacyjnych

Projekt

W ramach projektu studenci pracują w grupach. Grupy otrzymują opis systemu uwarunkowanego bezpieczeństwem i realizują trzy zadania: zadanie 1 dotyczy identyfikacji zagrożeń (hazardów) i związanych z nimi scenariuszy, zadanie 2 dotyczy analizy i oceny ryzyka związanego ze zidentyfikowanymi zagrożeniami, natomiast zadanie 3 dotyczy skonstruowanie argumentacji na rzecz bezpieczeństwa systemu poprzez zaplanowanie działań zaradczych w stosunku do wybranych zagrożeń. W trakcie realizacji zadania 3 grupy otrzymują dostęp do systemu NOR-STA wspomagającego budowę i ocenę argumentacji wiarygodności systemów. Projekt kończą wspólne warsztaty, w ramach których grupy wzajemnie prezentują uzyskane wyniki i dzielą się zdobytymi doświadczeniami.

Więcej informacji na portalu eNauczanie.pg.edu.pl