Bezpieczeństwo systemów
Celem przedmiotu jest rozwinięcie zrozumienia roli i zakresu wymagań i związanych z nimi gwarancji dotyczących systemów uwarunkowanych bezpieczeństwem, pozyskanie wiedzy na temat podstawowych metod i technik projektowania i analizy takich systemów oraz praktykowanie technik analizy ryzyka dotyczącego wybranego systemu związanego z bezpieczeństwem.
Wiedza i umiejętności zdobyte w tym przedmiocie stanowią podstawę pracy analitycznej nad zastosowaniami systemów informatycznych w środowiskach docelowych o znacznym poziomie zagrożeń bezpieczeństwa.
Wykład
Zakres poruszanych zagadnień obejmuje:
- Pojęcie systemu uwarunkowanego bezpieczeństwem; przykłady
- Zasady projektowania;
- Nadmiarowość i jej wpływ na niezawodność i bezpieczeństwo;
- Zasada różnorodności, jej zastosowanie do oprogramowania i wpływ na niezawodność i bezpieczeństwo;
- Analiza ryzyka i macierz ryzyka;
- Standard IEC 61508 i zasada ALARP;
- Koncepcja poziomów nienaruszalności bezpieczeństwa (Safety Integrity Level - SIL);
- Rola błędu człowieka;
- Dowody wiarygodności i bezpieczeństwa: cele, zakres, narzędzia wspomagające;
- Cykl życia bezpieczeństwa;
- Metody identyfikacji hazardów; PHA, HAZOP;
- Metody analizy hazardów; FTA, ETA, FMEA, FMECA, CCA.
Osoby zainteresowane tematyką przedmiotu zachęcamy do wyboru specjalności Inżynieria Systemów Informacyjnych.
Projekt
W ramach projektu studenci pracują w grupach. Grupy otrzymują opis systemu uwarunkowanego bezpieczeństwem i realizują trzy zadania: zadanie 1 dotyczy identyfikacji zagrożeń (hazardów) i związanych z nimi scenariuszy, zadanie 2 dotyczy analizy i oceny ryzyka związanego ze zidentyfikowanymi zagrożeniami, natomiast zadanie 3 dotyczy skonstruowanie argumentacji na rzecz bezpieczeństwa systemu poprzez zaplanowanie działań zaradczych w stosunku do wybranych zagrożeń. W trakcie realizacji zadania 3 grupy otrzymują dostęp do systemu NOR-STA wspomagającego budowę i ocenę argumentacji wiarygodności systemów. Projekt kończą wspólne warsztaty, w ramach których grupy wzajemnie prezentują uzyskane wyniki i dzielą się zdobytymi doświadczeniami.
Więcej informacji na portalu eNauczanie.pg.edu.pl