Inżynieria jakości

Kurs "Inżynieria Jakości” został opracowany w celu dostarczenia uczestnikom kompleksowej wiedzy na temat strategii jakości i testowania w kontekście projektów informatycznych. W obliczu rosnących oczekiwań co do jakości oprogramowania oraz zaostrzającej się konkurencji na rynku, umiejętność efektywnego zarządzania jakością staje się kluczowym elementem sukcesu dla firm działających w branży IT.

W ramach kursu zostaną omówione nie tylko techniczne aspekty testowania, ale także strategie zarządzania jakością, które pozwalają dostarczać oprogramowanie zgodne z oczekiwaniami rynku, użytkowników i sponsorów.

Model VOICE (Value, Objectives, Indicators, Confidence, Experience) stanowi strategiczną ramę dla inżynierii jakości w projektach IT. Pozwala on zapewnić, że dostarczane rozwiązania są wartościowe dla klientów, osiągają zamierzone cele biznesowe, są monitorowane za pomocą odpowiednich wskaźników, cieszą się zaufaniem interesariuszy, a użytkownicy mają pozytywne doświadczenia.

Uczestnicy będą mieli okazję zdobyć wiedzę na temat różnych modeli dostarczania IT, takich jak Scrum, DevOps i SAFe®, oraz zrozumieć ich wpływ na inżynierię jakości.

Program Kursu został opracowany w oparciu o Body of Knowledge TMAP, aby zapewnić adekwatność do aktualnych standardów i praktyk w dziedzinie inżynierii jakości oprogramowania. Wartość dodana kursu polega również na przygotowaniu uczestników do certyfikacji TMAP for Cross-functional Teams, co stanowi potwierdzenie ich wiedzy i umiejętności w zakresie inżynierii jakości w projektach IT.

Program Kursu

  1. Wprowadzenie do Inżynierii Jakości w projektach IT.
  2. Omówienie Modelu VOICE jako strategicznej ramy dla inżynierii jakości w projektach IT.
  3. Rozwinięcie składowych modelu VOICE: Value, Objectives, Indicators, Control, Experience.
  4. Przegląd różnych modeli dostarczania IT i ich wpływu na inżynierię jakości.
  5. Omówienie frameworka Scrum i jego roli w procesach dostarczania oprogramowania.
  6. Znaczenie kultury DevOps jako integralnej części inżynierii jakości w projektach IT.
  7. Przegląd frameworka SAFe® i jego znaczenia dla skalowalnej dostawy oprogramowania.
  8. Analiza ryzyka jakościowego i strategia testowania zgodnie z modelem VOICE.
  9. Implementacja strategii jakości i testowania w rzeczywistych projektach IT.
  10. Rola testowania eksploracyjnego, testowania grupowego oraz testowania nieustrukturyzowanego w zapewnianiu jakości oprogramowania.
  11. Omówienie cech jakości oraz terminologii związanej z testowaniem.
  12. Projektowanie i implementacja CI/CD pipeline(s).
  13. Zarządzanie anomalią i raportowanie.
  14. Zarządzanie błędami i nieprawidłowościami w projekcie IT.
  15. Tworzenie raportów i alertów dla interesariuszy projektu.
  1. Zrozumienie kosztów związanych z jakością i sposobów optymalizacji wydatków.
  1. Techniki Projektowania Testów TMAP:
    • Przegląd technik projektowania testów zorientowanych na procesy biznesowe;
    • Omówienie technik projektowania testów zorientowanych na warunki decyzyjne;
    • Wykorzystanie różnych typów pokrycia do oceny jakości testów;
    • Zrozumienie zasad testowania pokrycia warunków decyzyjnych;
    • Tworzenie tablic decyzyjnych i testowanie wszystkich możliwych kombinacji decyzji;
    • Praktyczne zastosowanie technik projektowania testów zorientowanych na dane.
  1. Podsumowanie i praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w kontekście projektów IT, uwzględniając TMAP BOK jako model zarządzania jakością.