Społeczne i biznesowe aspekty informatyki
Liczba godzin: 14 godz. (5 godz. wykładów, 9 godz. warsztatów i ćwiczeń)
Celem przedmiotu jest poznanie zagadnień etyki zawodu informatyka, odpowiedzialności zawodowej, analiz wpływu, analiz bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami, a także rozwój umiejętności z obszaru przedsiębiorczości: kreowania produktów oraz tworzenia modeli biznesowych ich sprzedaży.
Treść wykładów
- wpływ technologii informacyjnych na społeczeństwo: zjawiska społeczne w Internecie, cyfryzacja kultury, nadużycia i przestępstwa komputerowe, zagadnienia prywatności i bezpieczeństwa
- profesjonalizm w inżynierii oprogramowania, kodeks etyczny ACM/IEEE
- metoda SoDIS analizy wpływu systemu informatycznego na społeczeństwo
- zagadnienia bezpieczeństwa i konsekwencji awarii systemów informatycznych
- analiza wiarygodności i zgodności z regulacjami poprzez argumentacje
- Design Thinking i prototypowanie - wprowadzenie do warsztatu: myślenie projektowe, projektowanie, prototypowanie, ocena prototypów
- modele biznesowe produktów i usług - wprowadzenie do warsztatu: elementy modelu propozycji wartości, elementy modelu biznesowego
Treść ćwiczeń
- analiza wpływu wybranego typu systemu informatycznego na społeczeństwo metodą SoDIS - warsztat
- analiza zgodności z regulacjami wybranego systemu informatycznego - ćwiczenie
- Design Thinking i prototypowanie - kreowanie, prototypowanie i ocena wybranego produktu - warsztat
- modele biznesowe produktów i usług - opracowanie modelu propozycji wartości i modelu biznesowego wybranego produktu lub usługi – warsztat
Narzędzia
Narzędzia papierowe: Business Model Canvas, kwestionariusz SoDIS